Як і навіщо складається план виробництва?

15 листопада

Будь – який виграшний бізнес повинен мати план. Складати його треба якісно, уважно і в детальних подробицях. Одним з найважливіших розділів є план виробництва, де вказуються всі ключові складові загальної картини майбутнього бізнесу. Що ж туди входить і як у всьому розібратися?

Що таке план виробництва? Яку цінність він несе?

План виробництва – це один з декількох розділів бізнес – плану, який описує виробничий процес. Готують його підприємці, які бажають в майбутньому виробляти той чи інший продукт або надавати послуги. Залежно від обраного напрямку бізнесу в плані виробництва коротко описується технологічний процес виготовлення продукції.

При формуванні даного плану за основу береться завчасно підготовлене планування збуту продукції, яка випускається. Щоб правильно сформувати його, треба знати які сировинні матеріали використовуються при виготовленні продукції. Не без уваги залишаються постачальники, так як треба вказувати, у кого і на яких умовах купується сировина, яким чином відбувається доставка і чи виконуються поставки в потрібний час. Чим детальніший опис, тим більше надій у вашого плану. Так що план виробництва – це повний і обширний опис всіх промислових запасів підприємства.

Класифікація виробничих планів:

Якщо говорити про довгострокове стратегічне планування, то на цьому рівні приймаються рішення за чотирма основними напрямками:

  • завантаження виробничих потужностей (в якій кількості буде здійснюватися товар або надаватися послуга),
  • розміщення виробничих потужностей (де буде проводитися товар або надаватися послуга),
  • виробничий процес (які виробничі методи і технології будуть застосовуватися для випуску товару або надання послуги),
  • розміщення інструментів і обладнання (як розміщуватимуться робочі центри та обладнання на підприємствах).

Вирішивши для себе ці стратегічні питання, розробник повинен також скласти і включити в виробничий план свого бізнес-плану три наступних документа:

    1. загальний (агрегатний) план (який загальний виробничий план за всіма видами товарів або послуг, пропонованих фірмою),
    2. головний графік робіт (скільки одиниць кожного виду товару або послуг повинна буде випустити або надати фірма за певний період часу)
    3. план потреби фірми в матеріальних ресурсах (які матеріали і в якій кількості будуть потрібні компанії для виконання головного графіка робіт).
    Ці плани називаються тактичними.

Головним завданням плану є підтвердження розрахунками, що компанія може реально виробляти потрібну кількість товарів (послуг, що пропонуються) в обумовлені терміни і з затребуваною якістю.

Важливо при цьому вказувати і дотримуватися таких пунктів:

  • де саме виготовляється товар (послуга);
  • які потужності будуть потрібні зараз і в майбутньому;
  • у кого і за яких обставин буде купуватися сировина, комплектуючі та матеріали;
  • чи буде потрібна кооперація виробництва, з ким саме;
  • яке технічне оснащення потрібно, де буде купуватися;
  • будете товар реалізовувати самостійно або будете виступати в ролі постачальника. Якщо в ролі постачальника тоді часові рамки і як товар забиратимуть або ви будете його постачати самостійно (щоб не відбулося застою на складі);
  • проаналізувати всі можливі варіанти реалізації товару для отримання максимального прибутку і завантаження виробництва.

Крім цього для формування плану виробництва буде потрібно знати: яка кількість сировини є на складі, в які терміни постачальники доставляють її на територію підприємства, наскільки завантажене обладнання. Також треба розраховувати які операції можна виконувати послідовно, а які паралельно. Враховується і час операцій на кожній дільниці. У плані виробництва повинні вказуватися тільки достовірні, ясні, зрозумілі, чіткі факти. Вони представляють загальну картину всіх подій і процесів на підприємстві.

Планування завантаження виробництва

Важливою сферою керівництва будь-якої промислової системи є складання плану завантаження виробництва. На хорошому, якісному рівні він виконується нечасто, тому що:

  • аналітики компанії займаються іншими питаннями;
  • передбачуване завантаження не цікаве для аналізу;
  • користувачі не виконують точного моніторингу;
  • прогнози проводяться з використанням непродуктивних інструментів, методик;
  • аналітики і керівники змінюються, а це підвищує роль людського фактора при прийнятті вибору.

Головною метою планування завантаження бізнесу – досягти оптимізованого рівня узгодження попиту на вироби і промислові потужності.
При цьому в аналіз враховуються такі параметри, як:

– доступність і продуктивність техобладнання;
– присутність промислових і складських приміщень;
– наявність робочих;
– існування сировинних матеріалів.

Завдяки цьому планування завантаження промислового виробництва дозволяє аналізувати різні сценарії розподілу замовлень. Крім цього він дає можливість розробити виробничий план, куди враховується не тільки кількість виконуваних замовлень, але і прогнозований обсяг продажів.