Оборотність товару

20 грудня


Оборотність товару: чому це важливо

Товар – це матеріальні блага, що виготовляються на продаж в точках продажів (магазинах). Для цілей нашої статті, будемо вважати товаром тільки фізичні одиниці товару, а не послуги.

Кожен оборот товару веде до того, що ви отримуєте дохід, який спрямовується на цілі підприємства або магазину. На величину доходу безпосередньо впливають три чинники продажу:
1. Оборотність – чим більше товару ви продасте за одиницю часу, тим вище ваш дохід.
2. Торгова націнка – частина роздрібної вартості товару, яка генерує ваш дохід. Націнка виставляється на закупівельну ціну (якщо ви купуєте товар у посередника або виробника) або на собівартість товару (якщо ви – його прямий виробник).
3. Наявність і величина списань/псування/крадіжки товару. Прямо зменшують ваш сукупний дохід на величину оптової ціни/собівартості.

Розраховувати оборотність товару необхідно для коректного формування його складських запасів, покриття можливих піків попиту, а також для розрахунку прибутковості від продажу кожного асортименту товару для побудови матриці прибутковості (зазвичай, це ABC-аналіз) і планування/коригування товарного асортименту.

Як розрахувати оборотність товару

Для наочності розрахунків скористаємося таблицею даних, яка додається нижче. У ній наводяться залишки якогось Товару 1 на кінець дня на складі, по днях.

день місяцязалишки на складі, шт.
155
223
312
489
574
650
731
8106
999
1052
1111
121
1390
1473
1546
1642
179
180
1928
2033
2170
2260
2320
2415
252
26145
27123
28112
2990
3074
3156

Формула для розрахунку числа середнього запасу на складі: Сума залишок на кожен день/к-ть днів в періоді.
У нашому випадку це виглядає так:

(55 + 23 + 12 + 89 + … + 74 + 56) / 31 = 54,55.

Деякі аналітики розраховують за формулою (55/2 + 23 + 12 + 89 + … + 74 + 56/2) / (31-1), тобто, перший і останній день ділять чомусь на 2 і віднімають від кількості днів одиницю, але ніякої логіки в такому підході не простежується, так як розрахунок середнього арифметичного по днях дає абсолютно коректні результати.
Отже, наш середньоденний запас одиниць Товару 1 становить 54,55 шт.
Друга формула, важлива для нашої аналітики – це, власне, розрахунок оборотності.
Формула: Середньоденний запас * к-ть днів періоду/Продажі.
Припустимо, що продажі нашого товару за місяць були 562 одиниці.
В результаті: 54,55 * 31/562 = 3,00

Тобто, щоб продати середньоденний запас Товару 1, треба всього 3 дні.
Ще один показник для тих, хто використовує кредитні лінії в торговому процесі (а таких більшість): співвідношення кредитної лінії до оборотності (в днях). В ідеалі, показник повинен бути більшим за одиницю. Наприклад, постачальник дає вам можливість розрахуватися за товар через 1 тиждень. Наша оборотність = 3. Співвідношення: 7/3 = 2,33. На практиці це означає, що за 1 кредитний період товар може обернутися 2,33 рази, або врученням від його продажу грошима ви можете перекрити кредитну лінію і закупити іншого товару на полиці вашого магазину, який при тій же оборотності принесе вам ще один цикл прибутку за єдиний кредитний період. Співвідношення менше 1, навпаки, говорить про те, що вам необхідно буде знайти кошти, щоб заплатити за товар, раніше ніж він продасться, тобто, витягнути кошти з доходів, отриманих від продажу іншого товару, що веде до потенційного зменшення товарних запасів або прибутковості.

Аналіз оборотності товару

Звичайно ж, просто зробити розрахунок середніх даних за 1 місяць недостатньо. Така робота має сенс, якщо робити її аналіз в динаміці. Наприклад, за минулий місяць (або інший період) оборотність Товару 1 була 3,8, а перед цим – 4,2. Це означає, що він став більш популярним і його треба замовляти більше, щоб не створювати дефіциту товару на складі і не заважати рівню прибутковості продажів. Якщо тенденція інша – значить, його продажі впали і це є приводом для аналізу причин падіння і розробці методів збільшення продажів.

Якщо в результаті аналізу з’ясовується, що в якісь дні товару з високою оборотністю на складі 0, то це свідчить про неякісне планування замовлень, а тому потрібно (як приклад):

  • управлінська робота з співробітниками служби замовлення,
  • автоматизація замовлення окремих товарів (при її можливості),
  • системні повідомлення про низький товарний запас,
  • аналіз роботи постачальників (якщо відсутність запасів відбулося з їхньої вини).

Необхідно пам’ятати, що нульові або занадто низькі товарні залишки ведуть до недоотримання прибутку, зниження рентабельності торгового підприємства і збільшення торгового циклу оборотності зважаючи інерції в поставках (затримка між отриманням нової партії товару на склад після повідомлення постачальника про необхідність виконати поставку).
Товари, що швидко обертаються в ідеалі повинні поставлятися в магазин кожен день (з урахуванням щоденних коливань), на відміну від товарів з низькою оборотністю.

Способи збільшення оборотності товару

    • 1. Акції та розпродажі. Найчастіший прийом, застосовуваний повсюдно. Це послужить відмінну службу, якщо ви дійсно робите реальні знижки, а не так, як зараз торговельні мережі (було 100, стало 50, хоча в реальності було 40).

    2. Ап-сейл. «При покупці 4 одиниць, п’ята – безкоштовно». Або «Знижка -20% на наступну покупку». Все, щоб покупець купив більше, ніж йому насправді зараз необхідно.

3. Крос-продажі. «До цієї чудової пляшки 40-калітнього віскі додаються ще й 2 келиха». Продаж пов’язаних з товаром інших товарів.

4. Наполеглива безальтернативність. «Вам до цього чізбургера велику колу або маленьку?». Продавець будує закрите питання так, що мозок людини починає робити вибір між однією і другою покупкою, і тільки зусиллям волі може відмовитися від додаткового товару в його чеку. Статистика говорить, що такий Аналіз оборотності товару.